Eerste wegvak met gedeeltelijk biobased asfalt in Hardenberg
Afgelopen periode voerden we op verschillende locaties in de gemeente Hardenberg asfaltonderhoudswerkzaamheden uit. In dit project was duurzaamheid een belangrijk onderdeel. Voorbeelden hiervan zijn het emissieloos uitvoeren van verschillende werkzaamheden, maar ook het gebruik van duurzaam asfalt en beton. Afgelopen woensdag 13 december hebben we als aanvulling hierop op de Gramsbergerweg het eerste (pilot) wegvak met gedeeltelijk biobased asfalt aangebracht. Deze locatie is specifiek gekozen omdat het een drukke weg is. Op deze manier kunnen we de kwaliteit van het biobased asfalt bij veel gebruik goed monitoren. Het biobased asfalt is in onze eigen asfaltinstallatie “Menginstallatie Overijssel” geproduceerd. De pilot past in het toekomstbestendig ondernemen van gemeente Hardenberg en Schagen Infra. Deze doelen zijn erop gericht om de wereld in 2050 mooier en duurzamer te maken.
Wat is biobased asfalt?
Biobased asfalt is een duurzaam alternatief voor traditioneel asfalt. De bitumen in traditioneel asfalt bestaan voornamelijk uit aardolie. Om onze duurzaamheidsdoelstellingen voor 2030 te behalen doen we onderzoek naar alternatieven voor materialen die uit aardolie komen, zoals brandstoffen en bitumen. Onze machines gebruiken bijvoorbeeld al HVO, een volledig biobased brandstof. Deze omschakeling zorgt voor 90% minder CO2-uitstoot. Met de pilot van biobased asfalt zetten we nu een volgende verantwoorde stap. Samen met onze leverancier, Shell Bitumen, hebben we onderzoek gedaan naar een asfaltmengsel met biobased bitumen, genaamd ‘Carbon Sink bitumen’. Hierbij is een deel van het aardoliebitumen vervangen door plantaardige componenten. Deze plantaardige componenten worden gemaakt van plantresten die niet worden gebruikt in de voedselindustrie. Dit type (biobased) bitumen heeft dezelfde eigenschappen als het standaard aardoliebitumen dat we dagelijks gebruiken. Omdat natuurlijke materialen CO2 opnemen, zorgt deze biobased bitumen ervoor dat de CO2 wordt ingesloten in de weg. Aangezien de weg recyclebaar is, komt het grootste deel van deze ingesloten koolstof niet opnieuw in de atmosfeer.
Waarom biobased asfalt?
Er zijn twee belangrijke redenen voor de invoering van biobased bitumen. Ten eerste zoeken we alternatieve materialen voor bitumen. We verwachten namelijk dat de vraag naar aardolie vermindert. Vooral door de geleidelijke vervanging van auto’s op basis van brandstof vanaf 2035. Ten tweede nemen biologische/plantaardige materialen CO2 op tijdens hun groei. Dit betekent een verminderde milieu-impact wanneer deze CO2 wordt opgeslagen in de gebruikte plantaardige componenten van ‘Carbon Sink bitumen’.
Huidige status en toekomst
In het ontwikkeltraject van het gedeeltelijk biobased asfalt hebben we veel onderzoek gedaan in het laboratorium. Dit onderzoek was vooral gericht op hoe het bitumen en het asfaltmengsel werken. We hebben verschillende tests gedaan met het asfaltmengsel en uiteindelijk een CE-certificaat gekregen. Dit betekent dat het voldoet aan bepaalde kwaliteitsnormen. Het is immers belangrijk dat nieuwe producten van goede kwaliteit zijn. We gaan het nieuwe biobased asfalt de komende jaren monitoren. We vergelijken het met wat we verwachten, waarbij we traditioneel asfalt als vergelijking gebruiken.