Lees meer
In opdracht van de gemeente Zwolle werkte Schagen Infra op diverse locaties in de gemeente. Tot en met 13 november 2015 verbeterden we de wegen door ze van nieuw asfalt te voorzien.
Het betrof enkele belangrijke ontsluitingswegen en wegen voor doorgaand verkeer naar de achterliggende regio. Daarom brachten we de asfaltlagen en belijning aan in de weekenden, nachten en vakanties. Verkeer leidden we tijdens de werkzaamheden om. Op een drietal wegen verwijderden we asfalt en brachten we waterdoorlatende klinkers aan.
In het kader van dit bestek knapten we ook de Bulderingsweg in Windesheim op. Het plan was om de asfaltverharding en fundering te verwijderen en drukverdelend doek aan te brengen. Vervolgens zouden we de fundering opnieuw aanbrengen en hierover drie lagen asfalt draaien, met daartussen asfaltwapening. De ondergrond bleek in de praktijk slechter dan gedacht. Om de kosten voor de aanleg te beperken, stelde Schagen Infra voor de weg uit te voeren in beton. Beton is op slecht draagkrachtige ondergrond een betere keuze dan asfaltverharding. Normaal in aanleg duurder, maar in onderhoud goedkoper.
Omdat voor de Bulderingsweg een relatief dure wegconstructie van asfalt stond voorgeschreven, met asfaltwapening en grasstenen langs het asfalt, konden we in dit geval de betonverharding goedkoper aanbieden dan de asfaltverharding. De bermverharding brachten wij gelijktijdig aan met de betonverharding, door middel van een print. Omdat wij de betonproductie en -verwerking in eigen huis hebben, konden we snel schakelen en de betonverharding binnen de gestelde planning aanbrengen.
Asfalt | 6266 ton |
Waterdoorlatende bestrating | 3356 m² |