Lees meer
In Hattem richtten we drie wegen opnieuw in: de Burg. Bijleveldsingel, Vechtstraat en Hessenweg. Aanleiding hiervoor was de staat van de wegen en de verkeersveiligheid.
De snelheid is verlaagd naar 30 km/u. We pasten het profiel aan en maakten de kruisingen gelijkwaardig. Zo is er meer ruimte voor fietsers en voetgangers ontstaan. De lagere snelheid van auto- en vrachtverkeer past daarbij.
In de zomervakantie van 2020 zijn we gestart. We voerden de werkzaamheden gefaseerd uit om de overlast voor de omgeving te beperken. Eerst hebben we de Vechtstraat en Burg. Bijleveldsingel opnieuw ingericht. Begin 2021 gingen de werkzaamheden aan de Hessenweg van start. Voor de zomer van 2021 hebben we het project afgerond.
We wonnen deze aanbesteding op basis van de prijs en ons EMVI-plan. Hierin beschreven we de bereikbaarheid van aanwonenden en ondernemers, leefbaarheid en veiligheid van de omgeving en de manier waarop we communiceren. Dat is via onze app Schagen Infra, waarin we wekelijks projectupdates en foto’s plaatsten.
Ook duurzaamheid was een belangrijk aspect in het project. Een deel van het materieel dat we inzetten was elektrisch. Daarnaast koppelden we een gedeelte van de woningen binnen het projectgebied af van het hemelwater. We legden een regenwaterafvoer aan, zodat het regenwater niet in het gemengde rioolstelsel terechtkomt.
Een groot deel van het project bestond uit maatwerk. Zo legden we tijdelijke parkeerplaatsen aan voor aanwonenden en werkten we soms zes dagen per week. De werkzaamheden aan de rotonde Geldersedijk, belangrijk voor de route tussen Hattem en Zwolle, voerden we ’s nachts uit. Via de app communiceerden we de details.
Opbreken elementenverhardingen en kantopsluitingen | 14.500 eenheden |
Freeswerk asfalt | 24.000 m² |
Grondwerk | 5.500 m³ |
Riolering | 950 meter |
Kolken e.d. | 265 stuks |
Wegfunderingen | 3.800 m² |
Asfaltverhardingen | 3.850 ton |
Betonverhardingen | 450 m² |
Aanbrengen elementenverhardingen en kantopsluitingen | 18.000 eenheden |