Lees meer
In de stad Groningen maken we in combinatie met De Boer & De Groot uit Harlingen een fietsverbinding tussen de Eikenlaan en de Walfridusbrug. Dit UAV-gc-project voeren we uit voor de gemeente Groningen.
Een wens van de gemeente is een comfortabele fietsroute door het noordwesten van de stad. Fietsers ten noorden van de stad Groningen fietsen daardoor makkelijk naar bijvoorbeeld het centrum en het UMCG.
Onderdeel van het project is een nieuwe fietsbrug over de N370. Het architectenbureau dat verantwoordelijk is voor het ontwerp van deze fietsbrug is ipv Delft. Ingenieursbureau Witteveen+Bos begeleidt het constructieve proces en de fietsbrug wordt gemaakt door De Boer & De Groot. Wij verzorgen het grondwerk, brengen de asfalt- en betonverharding aan en werken het geheel af.
Het nieuwe fietspad en de fietsbrug liggen direct naast de spoorlijn Groningen – Roodeschool. Daardoor hebben we te maken met de strikte voorwaarden van ProRail. Eerst maken we ruimte om het fietspad en de brug aan te leggen. Dat doen we door groen te verwijderen en vervolgens grond en zand aan te brengen. Omdat de ondergrond niet heel draagkrachtig, brengen we het zand en de grond met overhoogte aan. Deze voorbelastingsperiode duurt ongeveer een half jaar. In deze periode voeren we metingen uit op het spoor. Zo houden we in de gaten of de extra grond invloed heeft op het spoor.
Eind oktober is de basisovereenkomst getekend. De ontwerpfase duurt tot 1 juli 2022, waarna de uitvoering van het project begint. Naar verwachting ronden we het hele project in de zomer van 2023 af.
Grond ontgraven | 11.500 m³ |
Zand leveren en verwerken | 5.000 m³ |
Asfalt aanpassing aansluiting fietspad op Eikenlaan | 72 ton |
Betonverharding fietspad | 3.560 m² |