Lees meer
In de stad Groningen maken we in combinatie met De Boer & De Groot uit Harlingen een fietsverbinding tussen de Eikenlaan en de Walfridusbrug. Dit UAV-gc-project voeren we uit voor de gemeente Groningen.
Een wens van de gemeente is een comfortabele fietsroute door het noordwesten van de stad. Fietsers ten noorden van de stad Groningen fietsen daardoor makkelijk naar bijvoorbeeld het centrum en het UMCG.
Onderdeel van het project is een nieuwe fietsbrug over de N370. Het architectenbureau dat verantwoordelijk is voor het ontwerp van deze fietsbrug is ipv Delft. Ingenieursbureau Witteveen+Bos begeleidt het constructieve proces en de fietsbrug wordt gemaakt door De Boer & De Groot. Wij verzorgen het grondwerk, brengen de asfalt- en betonverharding aan en werken het geheel af.
Het nieuwe fietspad en de fietsbrug liggen direct naast de spoorlijn Groningen – Roodeschool. Daardoor hebben we te maken met de strikte voorwaarden van ProRail. Eerst maken we ruimte om het fietspad en de brug aan te leggen. Dat doen we door groen te verwijderen en het terrein verder op te schonen. Omdat de ondergrond niet draagkrachtig genoeg is, wordt er licht ophoogmateriaal (EPS) aangebracht. Als dit klaar is, wordt eind september de fietsbrug geplaatst. Wij brengen vervolgens de betonverharding aan en ronden het project verder af. Tijdens de werkzaamheden voeren we metingen uit op het spoor. Zo houden we in de gaten of de werkzaamheden geen invloed heeft op het spoor.
Eind oktober 2021 is de basisovereenkomst getekend. Oorspronkelijk zou het werk tot zomer 2023 duren. Omdat het ontwerp is aangepast, zijn de werkzaamheden later gestart. Naar verwachting ronden we het project eind 2024 af.
Grond ontgraven | 11.500 m³ |
Zand leveren en verwerken | 5.000 m³ |
Asfalt aanpassing aansluiting fietspad op Eikenlaan | 72 ton |
Betonverharding fietspad | 3.560 m² |