Direct contact: 038 - 477 17 41
lines

Themamiddag flexibele voegovergangen

Schagen Infra was één van de sprekers op de themamiddag ‘Flexibele Voegovergangen’, georganiseerd door PVO, Platform Voegovergangen en Opleggingen.

Centrale vraag

Tijdens de bijeenkomst stond de volgende vraag centraal: “Zijn stille flexibele voegovergangen daadwerkelijk duurzaam?” Een belangrijk aspect hierbij is de bewegingscapaciteit.

Achtergrond

Sinds 1982 heeft Rijkswaterstaat de eerste ervaringen opgedaan met bitumineuze voegovergangen. Vanaf de introductie van ZOAB als standaard deklaag op rijkswegen, nam de behoefte aan stille voegovergangen sterk toe. Naast de drainerende werking van ZOAB is deze deklaag ook geluidreducerend. Snelwegen zijn echter pas echt stil als de voegovergangen ook stil zijn. In 2004 concludeerde Rijkswaterstaat dat de beschikbare bitumineuze voegovergangen gemiddeld slechts 3,5 jaar meegingen. Onderhoud aan de voegen leidt tot hoge kosten en hinder voor het verkeer. Voor Rijkswaterstaat is dit de aanleiding geweest om in 2006 een prijsvraag uit te geven voor de ontwikkeling van een stille, bitumineuze voeg met een ontwerplevensduur van minimaal tien jaar. Van de vijftien ingediende ideeën is de Silent Joint® tot een van de vier prijswinnaars gekozen, waarbij de voeg in 2008 voor het eerst in Nederland is ingebouwd. Na een monitoringsperiode van vier jaar kwam de Silent Joint® als een van de twee winnaars uit de bus.

Silent Joint (Flex)®

Tijdens de Themamiddag presenteerde Ronald Diele, hoofd Advies, Onderzoek en Ontwikkeling bij Schagen Infra, onze stille voegovergang: de Silent Joint®. Hierbij kwamen onder andere de voordelen van de Silent Joint® aan de orde:

  • Comfortabel
  • Zeer stil
  • Bewegingsopname tot 100 millimeter
  • Lange levensduur tot 25 jaar, afhankelijk van de verkeerscategorie, waarbij met onderhoudsmaatregelen de levensduur nog verder kan worden verlengd
  • Toelaatbare dynamische hoogfrequente amplitude: 0 -2 mm
  • Hoge weerstand tegen ontwikkeling dwarsonvlakheid

Ook de Silent Joint Flex® kwam aan bod, waarbij een kunststof bindmiddel wordt toegepast. Deze voegovergang is nog compacter en heeft een hogere dilatatiemogelijkheid. Daarnaast is de Flex® koud in te bouwen en is de inbouwsnelheid hoger.

Conclusie

De Silent Joint (Flex)® is een goed alternatief voor een stalen voegovergang waarbij geluidbeperking een voorwaarde is. Afhankelijk van de verkeerscategorie bedraagt de levensduur meer dan tien jaar. Met (kleinschalig) onderhoud kan deze verder worden verlengd, zonder dat vervanging van de voeg nodig is. Terecht kan dus worden gesteld dat de Silent Joint® een duurzaam product is.

Heeft u vragen over de Silent Joint®? Deze kunt u stellen aan Harry Oosterwijk, h.oosterwijk@schageninfra.nl en Ronald Diele, r.diele@schageninfra.nl.