Vooruitblik
In juni van dit jaar startten de gemeente Overbetuwe en aannemer Schagen Infra met werkzaamheden naast het station in Elst. Wat hebben we gedaan en wat gaan we nog doen? Aan de hand van deze tekening leggen we het uit.
Verlegde Spoorlaan open voor bussen en lokaal verkeer
Om ruimte te maken voor de nieuwe ziekenhuisvoorziening van Rijnstate werden de Spoorlaan en enkele watergangen verlegd (blauwe vlak in de tekening). De Spoorlaan ligt nu op de juiste plek. Deze is open voor bussen en lokaal verkeer. Voor fietsers en doorgaand verkeer blijven de omleidingsroutes op de borden gelden. Zo voorkomen we verkeersdrukte in het projectgebied.
Rondom en langs de verlegde Spoorlaan doen we het volgende:
- De bochten zijn verbreed en er komt nog verlichting langs de weg.
- Op de Spoorlaan ligt nu tijdelijk asfalt. Als Rijnstate in het eerste kwartaal van 2023 klaar is, komen de klinkers terug die eerder in de oude Spoorlaan lagen.
- De tijdelijke verkeerslichten aan de Energieweg hebben we weggehaald. Die zijn niet meer nodig.
- We passen het gebied rond Rijnstate aan (paarse en oranje vlak). In januari starten we met de uitwerking van het ontwerp voor onder meer de Kiss & Ride-zone (in het paarse vlak) en de parkeerplaatsen (oranje vlak) voor de bezoekers van Rijnstate. In de tweede helft van volgend jaar zullen deze gebieden worden aangelegd.
Kruispunt Spoorlaan – Nieuwe Aamsestraat
In het voorjaar van 2022 maken we de definitieve verbinding tussen de Spoorlaan en de Regenboog (groene vlak). Ook starten de voorbereidingen voor de definitieve inrichting van de kruising Spoorlaan met de Nieuwe Aamsestraat. De inrichting nu is tijdelijk, omdat we ondergronds nog werkzaamheden moeten uitvoeren.
Om ervoor te zorgen dat woningen aan de noordkant van de Regenboog bereikbaar blijven, hebben we alvast een tijdelijke weg gemaakt vanaf de Nieuwe Aamsestraat naar de Regenboog (grijze lijn). Zo hebben we straks genoeg ruimte om de nieuwe kruising te maken en blijft iedereen in de omgeving bereikbaar. Op verzoek van de busmaatschappij gebruiken bussen de weg nu al. Dat is veiliger, zodat bussen nu niet de haakse bocht naar de Regenboog hoeven te nemen.
Fietsroute Regenboog – Auditorium
Voor volgend voorjaar staat de aanleg van een duiker (rioolbuis) onder de Regenboog op de planning (gele lijn). Zo worden de toekomstige watergangen met elkaar verbonden. We hadden dit nu al klaar willen hebben, maar dat lukte niet doordat de werkzaamheden aan kabels en leidingen langer duurden dan verwacht. Het vrij liggende fietspad langs de Nieuwe Aamsestraat kunnen we daarna pas aanleggen.
We raden fietsers en voetgangers aan om het tijdelijke pad langs de Regenboog en het Auditorium te blijven gebruiken (rode lijn). Dat is veiliger. De strepen op het pad laten goed zien wat het fietspad en het voetpad is. Het pad is sinds kort ook verlicht.
Planning op hoofdlijnen
In onderstaand schema vatten we samen welke werkzaamheden we op welk moment uitvoeren.
Wat | Wanneer | Kleur in tekening |
Tijdelijke verlichting langs verlegde Spoorlaan | winter 2021/voorjaar 2022 | Blauw |
Definitief ontwerp van gebied rondom Rijnstate | winter 2021/voorjaar 2022 | Paars en oranje |
Aanleg duiker (rioolbuis) onder Regenboog | voorjaar 2022 | Geel |
Maken nieuwe verbinding tussen Spoorlaan en Regenboog | voorjaar 2022 | Groen |
Aanleg vrijliggende fietspad langs Nieuwe Aamsestraat | voorjaar/zomer 2022 | |
Inrichting openbare ruimte rondom Rijnstate | najaar 2022/voorjaar 2023 | Paars en oranje |
Vervangen asfalt Spoorlaan door klinkers | winter/voorjaar 2023 | Blauw |